Ny etisk verksamhets­modell för inhemska tjänste­upphandlingar

Hos Hansel införde vi våren 2024 i gemensamma upphandlingar en ny avtalsbilaga om etisk verksamhets­modell vid tjänste­upphandlingar. Bilagan kompletterar villkoren för socialt ansvarsfull upphandling som Hansel använder. Sedan flera år tillbaka finns det en Code of Conduct-bilaga som är en uppsättning minimi­krav på hållbarhet som ska tillämpas vid upphandling av varor när de är kopplade till långa leveraskedjor utomlands. Bilagan Etisk handlings­modell vid tjänste­upphandling är däremot avsedd att användas när upphandlingen gäller tjänster som till­handahålls i Finland.

Tjänsteleverantören ska se till och förvissa sig om att den egna verksam­heten och under­leverantörskedjan iakttar kraven i den etiska handlings­modellen. Enligt villkoren ska leverantören bland annat se till att arbetsförhållandena är trygga för arbetstagarna och att deras rättigheter respekteras. Det ska också säkerställas att avtals­leverantörens tjänste­infrastruktur överens­stämmer med principerna för hållbar utveckling.

”Leverantören ska se till och garantera att kraven i den etiska handlings­modellen uppfylls.”

Det är leverantörens ansvar att se till att tjänsterna produceras på ett miljö­mässigt hållbart sätt. Leverantören mäter och övervakar miljö- och klimat­påverkan som verksamheten och leverantörskedjan har och strävar kontinuerligt efter att förbättra miljö­vänligheten i sin verksamhet och minska material­användningen och avfalls­genereringen. Dessutom ska leverantören bland annat ha en plan för strävan efter att följa klimat­avtalet från Paris och förhindra den globala uppvärmningen.

Leverantören ska ha ändamålsenliga skriftliga rutiner i syfte att kontrollera efter­levnaden av de etiska verksamhets­modeller som anges i villkoren eller som åtminstone är likvärdiga med dem.

Hansel kan begära beskrivningar och förklaringar av leverantören och vid behov genomföra revisoner om efterlevnaden av den etiska verksamhets­modellen.

Under 2024 ingick bilagan om etisk verksamhets­modell i tjänste­upphandlingar i följande nya gemensamma upphandlingar som inrättades under hösten: Konsult­tjänster inom ledarskap och utveckling 2024–2032 och Läromedel för förskole- och grund­utbildning 2024 (tillfällig).

Skriva ut

Intressant för dig

Hållbarhets­ledning

”Hållbarhet är vårt trumfkort" är ett av huvudtemana i vår strategi.

Läs artikeln

Manual för kvalitets­säkring av hållbarheten färdig­ställdes

På uppdrag av finansministeriet tog vi fram en nationell manual för kvalitetssäkring av hållbarheten för offentliga upphandlingsenheter.

Läs artikeln

Modellen för genomslags­bedömning fungerar

Modellen för bedömning av genomslaget har visat sig fungera väl och har kompletterats med en tredje fas.

Läs artikeln